Kunst en recht is gelijkaardig aan het naast elkaar plaatsen van tekst en beeld. Het creert een conceptuele spanning alhoewel het niet duidelijk is welke het andere beschrijft. In de hedendaagse kunst zie je geen werkelijkheid die  herkenbaar is in de realiteit. Zoals iemand een museum binnengaat en het enige tijd duurt vooraleer hij beseft dat wat hij ziet op een schilderij van Monet een vijver is. De parallel met de manier waarop men het recht moet bekijken is duidelijk. Dat gebrek aan duidelijkheid is kenmerkend voor het rechtssysteem. het is deze subtiele vorm van misleiding die recht en kunst karakteriseert. Je kan het ook anders formuleren, het recht hanteert iets dat vaak lijkt op oprecht veinzen of ‘doen alsof iets is wat het niet is terwijl men goed weet wat het wel is”. Zo ook in de kunst. Je mag zoveel veinzen als je wil zolang de vensters van de galerie maar beslagen raken

 

 

Legal Architecture

Legal Architecture is an artistic project about the visual equivalent  of the points of intersections between law and architecture. Thie intrinsic link between law and architecture is the design of property rights, it is the manipulation of space which acts as a way of keeping something in, keeping a population out. Isn’t a house the material embodiment of a law which integrates private property as one of its components? How to enforce property in a better way than to build impermeable walls on the lines that law abstractly constructed.

Art on te Edge of Law

Art on the Edge of Law is a serie of drawings about crime and remorse, punishment and justice, perseverance and despond.

Law as a a Medium for Art

Art & Law is similar to the juxtaposition of text and image. It creates an artistic tension although it not clear which one describes the other.

Aesthetic Enclosures

Aesthetic Enclosures is inspired in the legal concept of an ‘entire agreement’, a clause in a contract that stipulates that an agreement consists of the agreement and its enclosures. The agreement is in the project represented by one central piece of art which consists, in turn, of artistic representations of snapshots from a corporate decision-making process. The central artwork is entitled ‘certificate of authenticity and refers to the transformative theory of the 80’s where those certificates were used to redefine concepts as ‘agreement’ and ‘property’. The entitlement of the artwork as a certificate is done in this project to suggest another approach. The concept ‘agreement’ is used as a metaphor for the contemporary interplay between the artist and his audience. By remaining neutral in the set-up of the artworks, the emphasis lies here more on the fact that artist is merely a part, an enclosure, of a wider community.